Foreningen Norden på tur til Kalmar Öland

Søndag morgen 7. august ventet 21 spente medlemmer på bussen fra Askeladdens reiser for å delta på en femdagers tur til Kalmar/Ôland. Det var en lang busstur, men vi valgte to lange kjøredager ned og hjem for å kunne bo fast på ett hotell hele turen.

Været var litt rusket med noe småregn, men etter en kort kafferast på Smakfullt i Bollebygd fikk vi en god rast og lunsj på Asa Herrgård i Lammhult.

Sen ettermiddag kjørte vi over Ôland (solen og vindens øy). Været var strålende og ikke for varmt heller. Guiden vår Christian Cederroth, bor selv på Ôland og var meget behagelig og kunnskapsrik. Han tok oss først sørover på vestkysten. Vi tok en svipptur gjennom Vickleby forbi gamle arbeiderboliger og passerte Resmo kirke fra 1100-tallet. Så krysset vi øya og hadde en stopp ved Möcelmossen i Alvaret. Dette er ikke noe myrområde, men gammel havbunn(kalksten) og lite vegetasjon. Likevel mange interessante planter og mye fossiler i kalkstenen.

Möcelmossen i Alvaret.

Videre nordover besøkte vi Himmelsberga Ôlands Museum. Her er det ikke samlet flere hus som er flyttet hit. Det er bevart et helt bygdesamfunn med husene som de sto på 1700-1800-tallet. Vi var litt tidlig ute, men Museumsvert Julius Winberg Sääf tok vel imot oss og åpnet opp alle bygningene. Her var også en interessant kunstutstilling med tema overjordiske vesen, troll og eventyr.

På Sandviks Kvarn fikk vi servert Lufsa til lunsj. En gammel hverdagsrett av potetkake og stekt flesk.

Rett nord for Sandviks Kvarn lå en interessant Vindmølle. Den eneste «sandkvern» i verden. Her slipte de kalkstenen så den ble helt polert. Den var ikke eldre enn ca 100 år. Tidligere ble det brukt okser som drog maskineriet rundt.

Dagen ble avsluttet med en kort vandring i gågata i Borgholm, og i parken rundt Solliden (kongens sommerresidens). (Noen fikk til og med et glimt av kongen og dronningen).

Den andre dagen var det Kalmar by som stod på programmet. Den utmerket guiden (Maj) fra Turistkontoret tok seg av oss hele dagen. Vi hadde en byvandring i Gamla Stan, og endte opp på Kalmar Läns museum. Der var det lunsj og en omvisning i utstillingen om regalskipet Kronan som sank utenfor Ôland på 1600-tallet. Kalmar kaltes Sveriges nøkkel. Den var jo grenseby til Danmark til midten av 1600-tallet samtidig som vi her i Halden ble grenseby til Sverige.

En kort pause fikk vi i Krusenstiernska Trädgården i gamla Stan der det var fika.

Vi avsluttet med omvisning i Kalmar Slott hvor vi fikk mer om historien og Kalmarunionen. Deler av slottet er helt fra 1100-tallet.

Kalmar slott.

Neste dag var det Glasriket som stod på programmet. Vi kjørte til KostaBoda. Kosta ble grunnlagt i 1742 og senere slått sammen med Boda. Vi hadde en meget fin demonstrasjon om Glassblåsing. Et team på fem personer blåste vinglass, og et var et anselig antall glass de klarte å produsere på den lille halvtimen vi fulgte dem. En meget god guide orienterte om prosessen. Lunsjen hadde vi på KostaBoda. Vi spiste «Hyttsill»). Et tradisjonelt måltid. Etter arbeidets slutt var det vanlig at arbeiderne laget mat i smelteovnene og spiste sammen med familien. Vi fikk bakte poteter, sild, stekt flesk, ister pølse og flatbrød. I tillegg var det en glassblåsedemonstrasjon og to trubadurer som underholdt. Et meget hyggelig måltid.

Stora Torget i Gamla stan.

På hjemvegen besøkte vi Hansalottas Loffarmuseum. Her var det fika og vi ruslet rundt og så på en masse gjenstander (ca 18000) fra loffar-tiden. Blant annet malerier og en masse flott ting som de laget av ståltråd, både kjøkkenutstyr og pynteting. Vi fikk også se en interessant film om hvordan de blåste vindusruter.

Den siste kvelden hadde vi besøk av tre fra styret i Foreningen Norden Kalmar. Det ble en hyggelig avslutning på turen, og de fortalte også litt om deres arbeid i Foreningen Norden.

Hjemturen gikk også greit. Vi hadde en stopp i Värnamo der vi besøkte Vandalorum Museum for Konst og Design. Her var det tre forskjellige utstillinger av mere moderne preg. Interessant, noe vakkert og fine farger og andre ting som var litt vanskeligere å forstå. (skribentens egen mening).

Det var en fornøyd gruppe full av inntrykk og opplevelser som kom hjem til Halden torsdag kveld. Hotell Skansen, som vi bodde på hele tiden, kan anbefales. Vi fikk meget bra tre-retters middag hver kveld. Vi takker også Askeladden reiser for et flott opplegg, behagelig buss og dyktig sjåfør.