På fredag kom den aller første Fargespillplata! Øystein Bærkas-Buer har satt seg ned og lytta til den:
Våren 2020 ble nok ikke slik noen hadde trodd. Med alle tiltak med isolasjon og karantene var det mange arrangementer vi gledet oss til som dessverre måtte avlyses, blant annet Fargespill. For de som ikke har fulgt med de siste fem årene, så er Fargespill et kunstprosjekt med fokus på mangfold, hvor mennesker møtes som likeverdige selv om de kommer fra forskjellige kulturer. Og det er denne blandingen av kulturer som er den røde tråden i forestillingene og musikken til Fargespill.
I disse dager skulle hundre barn og ungdommer i alderen 9-18 år, stått på scenen for årets oppsetning, sammen med Det Norske Blåseensemblet. For en som har sett forestillingen et par ganger før, så kan jeg si at det er veldig trist at vi ikke fikk oppleve det i år. Men heldigvis hadde de en liten overraskelse på lur, for det viste seg nemlig at fjorårets forestilling ble spilt inn. Deretter ble den mikset av Kai Andersen i Athletic Sound og 18 mars ble forestillingen gitt ut på plate. «Vår Verden» heter den og består av 11 sanger med opphav fra rundt i hele verden.
«World music» er kanskje ikke et begrep alle vet hva er, men det er veldig passende for å beskrive Fargespills musikk. Her blander de folkemusikk fra andre land sammen med kjente norske viser og folketoner, for å skape helt ny musikk. Det begynner så lokalt det er mulig å få til med «En Liten Gutt I Fra Tistedal», før vi kastes ut i den vide verden. Vi møter rytmer og harmonier fremmed for norsk folkemusikk, men når man hører alt dette sammen, så innser man hvor spennende og riktig det låter. Og der har vi også Fargespills budskap i et nøtteskall: Vi hører sammen og er like mye verdt uansett hvor vi kommer fra. Vi har alle noe vi kan bidra med og tilføre hverandre.
Som jeg sa tidligere, så er det barn og ungdom, i alderen 9-18 (med unntak av et par solister) som står på scenen og synger. De gjør virkelig en fabelaktig jobb. Her er det mye å holde styr på og selv om det er sanger de kanskje kjente fra før, så er de blandet sammen med ukjente sanger, og ikke minst ukjente språk. Jeg var på en av øvelsene de hadde til fjorårets forestilling hvor jeg hørte dem øve inn noen av disse sangene. Fargespill har mange gode hjelpere som kommer inn og hjelper dem med uttale for at det skal bli så riktig som mulig. De er flinke med detaljer her.
Musikken får vi servert av Det Norske Blåseensemblet under ledelse av Tarjei Grimsby, så her vet vi at vi får kvalitet. Noe jeg beundrer med Blåseensemblet er hvor allsidige de er. Uansett om det er marsjer og klassisk musikk, eller om det er populærmusikk, så har de en profesjonalitet og en naturlig tilpassingsevne til å mestre alle sjangere. For musikken i Fargespill svinger. Vi får seige funky grooves, hiphopelementer og afrikanske danserytmer sammen med Bæ, Bæ, Lille Lam, Kråkevisa og Fairytale. Og når man hører disse kombinasjonene kan man bare nikke og si: «Selvfølgelig skal det være sånn».
Dina og Ove Billington er kunstnerisk leder og musikalsk leder for Fargespill Østfold, og som de har stått på for å skape disse forestillingene. Ove har vært med og arrangert mesteparten av sangene vi hører på denne plata, i tillegg til at de sammen står for øvelser og produksjon. Hatten av til dere.
Dette er musikk man blir glad av. Jeg vil ikke kalle dette for ei barneplate. Den er for alle. Det er spennende, det er noe kjent, det er noe nytt og det er tvers igjennom velprodusert.
Hvis dere liker det dere leser her og syns at det blir altfor lenge å vente helt til neste år med å kunne få oppleve Fargespill, så ble også fjorårets forestilling filmet. Den er mulig å streame hvis man klikker HER.
Har du lyst til å kjøpe plata? Den kan man få bestilt på Fargespills nettside!
Kommentarer