Engasjerte elevene på Gimle

I sommer var Anoop Chowdhury på konferanse i Glasgow sammen med andre fysioterapeuter og manuellterapeuter. Der fikk han en knallgod ide og et halvt år senere fikk han endelig testet ut ideen og prosjektet på Gimle skole.

På konferansen i Glasgow kom Anoop over et prosjekt med en skoleklasse der barna hadde tegnet hva de tenkte om tema fysisk aktivitet. Han jobber til daglig på Sørhalden Fysioterapi.
– Det virket veldig spennende og interessant. Jeg fikk umiddelbart lyst til å gjøre noe av det samme i Halden, forteller han. Svein Kristiansen på MSK Klinikken i Fredrikstad var også i Glasgow og ut i fra ideene Anoop fikk der etablerte de et samarbeid.
– Jeg har selv en gutt som går på Brekkerød barnehage og de ble sertifisert som helsefremmende barnehage for en stund siden. Det samme var Gimle skole. Jeg begynte å jobbe med en prosjektplan og tok kontakt med rektoren på Gimle. Hun var heldigvis superpositiv til konseptet vårt.

Konseptet de jobbet frem var tre kvarter med interaktiv presentasjon der de skulle snakke om trening, metoder, helsetilstanden i Norge og fysisk aktivitet. Deretter la de opp til quiz og en tegnekonkurranse.
– Grunnpilaren i hele opplegget er samarbeid og kreativitet.

12-img_5242

Tirsdag fikk elevene i 6.trinn på Gimle skole et par annerledes undervisningstimer.
Prosjektet til Anoop og Svein skulle settes ut i live og rektor Anita Gundrosen var spent på elevenes respons. Det tok ikke lang tid før de skjønte at de traff med opplegget og elevene engasjerte seg. Anita roser Anoop for initiativet.
– Det var et kjempebra opplegg. Jeg er glad for at de tok kontakt og at vi kan få fokus på helsefremmende aktiviteter i samarbeid, forteller hun.
På Gimle har de jobbet med helsefremmende aktiviteter i lang tid og prosjektet passet godt inn i profilen de allerede har.
– Elevene syns quiz’en var spennende og det var godt å se at de fikk gode resultater. Det viser at de har fulgt med og lært underveis.

Hun syns det er fint at andre tar kontakt med skolen for å samarbeide om prosjekter.
– Det har en betydelig verdi at det er en annen yrkesgruppe enn lærere som innimellom kommer inn på skolen og snakker med eleven. Elevene får servert fagkompetanse og det vises til praktiske eksempler på en måte som er engasjerende og inspirerende til læring.

16-img_5256

Et av tiltakene i prosjektet er en tegnekonkurranse, inspirert av det Anoop så i Glasgow.
– Elevene skal jobbe i grupper og oppgaven er at de skal lage tegninger som fremstiller og illustrerer fysisk aktivitet, forteller Anoop. Gjennom prosjektet har de fått økonomisk støtte fra Halden kommune og Sparebankstiftelsen.
– Som en ekstra motivasjon til å bruke tid og kreativitet på tegningene vil det bli trukket ut to vinnertegninger. Den ene får 5000,- og den andre får 3000,-. Pengene skal gå til klassekassa og øremerkes fysisk aktivitet. Det kan for eksempel bli en tur til Klatreparken.

Så hva blir veien videre for prosjektet?
– Dette er et pilotprosjekt der vi kun har hatt en plan om å besøke én skole i Halden. Neste runde er på en skole i Fredrikstad. Så får vi se hva vi eventuelt gjør etter det. Alt arbeidet med dette har vi gjort på privat basis med egne midler. Motivasjonen vår er at vi syns det er viktig og gøy å formidle til elever. I tillegg får vi presentert faget vårt, avslutter Anoop.

14-img_5247

Kommentarer

kommentarer