En verdig markering av livet og døden – Kveldshymner på Vannvogna

Fredag 4. november kan du høre et strålende ensemble bestående av to sangere, Berit Opheim og Aasmund Kaldestad, sammen med musikerne Erlend Viken på fele, utflyttet haldenser Thor-Harald Johnsen på renessanse lutt og Mikko Perkola på Viola da Gamba.

Ensemblet fremfører norske senmiddelalder-ballader, satt sammen med engelske sanger fra 1500 -og 1600-tallet, av komponistene Henry Purcell, Thomas Champion og John Dowland. Alt er tematisk bundet sammen. Vi følger en pårørendes betrakninger rundt de siste timene til en navnløs person. Manuset er skrevet av Tore Nysæther.

Berit Opheim har en stor aktivitet som soloutøver og har urframført mange nyskrevne verk i ulike stilretninger som for eksempel Lasse Thoresen og Henrik Ødegaard. Tidligere medlem av Trio Mediæval og har samarbeidet med blant annet Rolf Lislevand, Bjørn Kjellemyr, Karl Seglem, Det Norske Solistkor og Grete Pedersen, Oslo Kammerkor, Kringkastingsorkeseteret, Tore Brunborg, Gabriel Fliflet, Sondre Bratland, Håkon Høgemo, Arve Henriksen. Var Nattens Dronning og Papagena i folkeversjonen av Tryllefløyta 2005/2006. Hun har vunnet Landskappleiken flere ganger, og har deltatt på rundt 45 cd-innspillinger.

Aasmund Kaldestad  har jobbet som frilanssanger siden 2000. Utdanningen i sang tok han ved Musikkonservatoriet i Stavanger og The Royal Academy of Music i London. Siste under ledelse av Ian Partridge med hovedvekt på tidlig engelsk musikk. Han har jobbet innenfor flere musikalske sjangre, og høres jevnlig som solist og som medlem av gruppa Tenorane og Steffen Horn.

Thor-Harald Johnsen  jobber og bor for tida i Berlin. Han studerte klassisk gitar ved Norsk Musikkhøgskole, og utviklet sine musikalske ferdigheter på klassisk og elektrisk gitar og et bredt spekter av folkemusikkinstrument som charango, balalaika, banjo og mandolin. I 2000 begynte han å studere historiske instrument i Trossingen sammen med Rolf Lislevand, som han siden har jobbet med mange konsertar og CD-innspillingar med (Alfabeto / Naïve 2001, Nuove Musiche / ECM 2006, Diminuito / ECM 2010, etc.). I 2016 ble albumet Scaramanzia / Naïve tildelt Echo Klassikpreis. For sine studier av det tyske lutrepertoaret på 1600-tallet fikk han et RWE-stipend. Mellom 2013 og 2017 ledet han forskningsprosjektet “How to grow a band” på Griegakademiet i Bergen, finansiert av Norsk kulturråd og Bergen kommune. Hans veldig personlige spillestil og arrangement kan en oppleve på innspillingene Musica Boscareccia / Pan Classics 2015 og Concerto Stella Matutina CD Nuove Invenzioni / Sony Classical 2018

Erlend Viken startet musikkstudiene på Norges musikkhøgskole, der han tok bachelorgraden i utøvende folkemusikk på vanlig fele og hardingfele. Etter hvert utviklet Viken samarbeid med andre musikere, og i 2009 ga han ut platen Duo sammen med Aslak Brimi. Noen år senere dannet han Erlend Viken Trio, og i 2014 ble debutalbumet Frie tøyler gitt ut. Dette albumet fikk svært god mottakelse i mediene.

Nå foreligger det en ny plate fra Erlend Viken Trio, med tittelen Nykomlingen. I løpet av de tre årene siden den forrige utgivelsen har imidlertid Viken skiftet ut de to øvrige medlemmene i trioen, men hovedbesetningen er fortsatt fele, gitar og cello. Trioen består i 2017 av Erlend Viken på vanlig fele, hardingfele og sang, Marius Graff på gitar, elgitar, banjo og sang og svenske Leo Svensson Sander på cello og sang. I tillegg medvirker Øyvind Skarbø på trommer på tre av sporene.

Den nye produksjonen til Erlend Viken Trio består av en blanding av tradisjonell og nyskrevet musikk. Viken har selv komponert hele eller deler av fem av sporene på platen. I tillegg har Leo Svensson Sander bidratt til ett spor, mens en av melodiene er hentet fra Magnus Stinnerboms musikk til teaterstykket Fossegrimen, som ble satt opp på Det Norske Teatret i 2013. Resten av materialet er i hovedsak tradisjonelle melodier hentet fra Norge, Sverige og USA.

Mikko Perkola har studert Viola da Gamba ved Päijät-Häme konservatoriet, Sibelius-akademiet og ved det Kongelige konservatoriet i Haag. Han har utøvd og spilt inn kammermusikk flere steder i verden, og hans innspillinger av Bach´s gambe-sonater (Naxos 2008) med Aapo Hakkinen, og Couperin´s gama suites (Naxos 2011) har blitt særlig godt mottatt. Han har også vært medlem av det anerkjente engelskbaserte Phantasm, som har ført ham fra Wigmore Hall i London til Hong Hong i 2017. Perkola er en allsidig musiker, og opptrer også i andre settinger enn tidligmusikk. Han har et tett samarbeid med jazzsaxofonisten Jukka Perko, og konserter med Quartet Ajaton (Vokal, Moog synthezeiser, Bandeon og Viola da gamba). Han har også jobbet innen for teater som for eksempel Det finske nasjonalteaterets og Laht- teateret.

Kommentarer

kommentarer