En utfordring til tiende

Slik gikk det til da Ungt Entreprenørskap utfordret tiendeklassingene ved Rødsberg ungdomsskole til å tenke bærekraftig:

Året er 2028. Hele Norge er samlet på den populære Bærekraftkonkurransen. Prisen for årets bærekraftkommune skal deles ut. Prisen er vanskelig å få.

Slik lød de første linjene fra Ungt Entreprenørskaps utfordring til Haldens tiendeklassinger. Videre får elevene vite at Halden fikk den prestisjetunge prisen. Halden er Årets Bærekraftkommune 2028. Men hvorfor? Hvilke bærekraftige idéer har sikret Halden æren av å være den mest bærekraftige kommunen i Norge?

Slik starter oppdraget, og her blir ballen kastet over til ungdommene. Og ungdommene tar imot ballen, ungdommer gjør gjerne det uten å nøle. De deles i grupper, og går hver for seg for å diskutere. Mellom rommene løper Kathrine Tallis fra Ungt Entreprenørskap og svarer på spørsmål. Jeg møter henne i gangen.

-Bærekraft er et tverrfaglig tema i skolen, forteller Kathrine, alle elever fra første klasse og ut videregående skal jobbe med det som et generelt tema. Livsmestring, folkehelse, demokrati og medborgerskap er andre generelle og tverrfaglige temaer i skolen. Jeg opplever at bærekraft engasjerer den yngre generasjonen veldig. Barn og unge vil gjøre verden til et bedre sted å være! 

Prepping til kunnskapsmesse

Innovasjonscampen til Ungt Entreprenørskap var et ledd i forberedelsene mot kunnskapsmessen Kunnskap i sentrum, som gikk av stabelen på torsdag.

-Det er jo hensiktsmessig å møte forberedt til Kunnskap i sentrum, sier Kathrine, elevene får på denne måten forsket litt på de ulike utstillerne før de kommer til messa. Og dessuten får vi i gang tankeprosessen deres rundt hvordan man kan drive bærekraftig i fremtiden.

En tiendeklassing kommer løpende ut i gangen. Hun har et spørsmål til Kathrine.

-Hva mente du når du snakket om bildekk i sta?

Kathrine ler.

-Jeg bare lurte på om idéen deres var å lage skosåler av gamle bildekk, eller å lage bildekk av gamle skosåler, svarer hun.

Ok, sier jenta, og løper tilbake til gruppa si. Gjennom åpne dører høres gruppediskusjonene inne i klasserommene. Vi går inn i ett av dem. Der sitter Aferdita, Maria, Sebastian og Fredrik. De har en plan. 

Aferdita Kadriu, Maria Slang, Sebastian Hansen og Fredrik Svendsen har en plan om å gjenbruke plasten vi kaster til fornuftige ting. Kathrine Tallis fra Ungt Entreprenørskap lytter til elevenes forslag.

-Vi skal finne en grunn til at Halden har blitt kåret til den mest bærekraftige kommunen, forteller Sebastian. 

-Vi tenkte vi kunne lage et plastmottak i Halden sånn at man kan få pant for plast på butikker rundt i byen, forteller Fredrik. Plasten skal ikke smeltes men rives opp i fiber og blandes inn i ulike produkter. For eksempel betong, eller asfalt, eller sko. Så kan for eksempel Grimsrud bruke det når de lager betong og asfalt.

Gjenbruk er gjennomgangstema i mange av gruppene. Vi skal ikke kaste ting, vi skal bruke dem til noe nytt og fornuftig. Om et par timer skal gruppene foran en jury og presentere idéene sine. Etter en kort rådslagning blir en vinnergruppe kåret. Jeg stikker ut en tur, og overlater gruppene til å finpusse idéene sine.

Gruppa presenterer idéen sin for juryen. Foto: Kathrine Tallis.

Mot slutten av dagen samles alle i musikkrommet i kjelleren. En etter en kommer gruppene ruslende inn i rommet. Juryen samler seg oppe ved tavla. De er Karl Erik Svanholm fra Nexans, Kathrine Tallis fra UE, samt Petter Femtegjeld og Christian Hjorth fra Rødsberg.

-Vi må tenke på bærekraft, sier Karl Erik Svanholm til elevene i musikkrommet. I Nexans er vi veldig opptatte av å gjøre minst mulig inngripen i naturen, og bruke den optimale mengden materialer. Ikke for mye, men heller ikke for  lite sånn at ting går i stykker. Vi skal foredle ressursene våre på en fornuftig måte. 

Undersjøiske kabler som samler søppel

-Det gleder oss å se at bærekraft engasjerer deg som er ung, sier Kathrine før hun annonserer gruppene som kom på pallen.

Tredjeplass annonseres først. Fredrik, Sebastian, Aferdita og Maria ropes opp til tavla, deres plastmottak vant tredje plassen i konkurransen. Gruppa ser sånn passe fornøyde ut, de skulle nok helst ha stått øverst på pallen. Men de sikret seg en tredjeplass, og det jo er slettes ikke dårlig å bli nummer tre av tjue grupper! De går opp for å ta imot heder og ære. Andreplassen går til en gruppe som hadde en idé om å lage dyrefor av matavfall. Vinnergruppa kommer fra klasse 10 B, og denne gruppa vil bruke Nexans undersjøiske kabler til å samle plast og søppel i havet.

Vinnergruppa! Tollef Fuglerud Ingerø, Inger marie kynningsrud, Kristian Lund, Marie Gilsted Odberg og Oscar Glans Høvik vil bruke Nexans undersjøiske kabler til å samle opp plast.Til venstre står Kathrine Tallis, og bak fra venstre har vi Karl Erik fra Nexans, samt Christian Hjorth og Petter Femtegjeld fra Rødsberg.

En relevant måte å jobbe på

-I dag har du jobbet med en oppgave som ikke har en fasit, sier Kathrine til elevene etter kåringen av vinnerne, du har måttet samarbeide med noen fra en gruppe du ikke selv har valgt. Du har også måttet levere en løsning til en gitt tidsfrist. Karl Erik, er dette en relevant måte å jobbe på?

Karl Erik nikker.

-Dette er en veldig relevant måte å jobbe på, sier han, vi jobber mot tidsfrister hele tiden. Av og til får vi kasta på oss oppgaver som får oss til å tenke dette går jo ikke an!, og så må vi hjem og sove litt på det. Så jobber vi i team, og får til en løsning kunden blir fornøyd med til slutt.

Kathrine er også fornøyd. Ungdommene stabler seg på beina og forsvinner sakte ut av døra og ut i skolegården. Kathrine og jeg går etter.

-Ungt Entreprenørskaps rolle er å være en brobygger mellom skole og næringsliv, forteller Kathrine. På denne innovasjonscampen er det næringslivet som gir elevene en utfordring, og dette skal fungere som en forberedelse mot kunnskapsmessa. Når vi lager sånne store arrangementer som Kunnskap i sentrum er jo meningen at ungdommene skal se hva som er av muligheter der ute med tanke på utdanning og arbeidsplasser, så da er det greit å møte forberedt!

 

Kommentarer

kommentarer