En reise i lokal keramikkhistorie

I sommer er det keramikk som står i fokus på Rød Herregård! Østfoldmuseene åpner dørene for daglige omvisninger som tar deg fra den vakre ballsalen på Rød og over til Foreningen Haldenkeramikks flotte keramikkutstilling i Galleri Rød.

På Rød Herregård står den nye døren fra gårdsplassen og inn til ballsalen åpen når jeg kommer. Innenfor finner jeg formidlingsansvarlig i Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger; Brita Flor. Hun er en av vertene som holder omvisninger på Herregården i sommer, og nå står hun klar for en ny runde. Vi er tre som skal være med på turen.

– For en tid tilbake ble vi kontaktet av en kunsthistoriker som heter Lars Sjöberg, starter Brita, han elsker kinesisk porselen og har en en stor privat samling. Han lurte på om vi var interessert i et samarbeid rundt en utstilling av porselen. Samtidig visste vi at Haldenkeramikk skulle ha utstilling i galleriet, og da tenkte vi at dette var en gyllen mulighet til å fortelle hele historien om keramikken.

Brita Flor forteller om porselenets historie.

Midt i ballsalen er et vakkert bord dekket, og langs veggene er det keramikk og porselen utstilt i montre og på bord. Døren til dronningværelset er også åpen.

Dronningværelset er innredet med 1800-tallsmøblement.
Midt i ballsalen har Østfoldmuseene dekket et bord med spesialbestilt porselen, og langs veggene finner vi kinesisk porselen og lokalprodusert fajanse utstilt i montre.

Brita forteller om porselenets historie, og her skal vi helt tilbake til Kina og Tangdynastiet! Marco Polo var den første som fraktet porselen fra Kina til Europa, nærmere bestemt en liten krukke med grønnaktig skjær som han hadde i bagasjen da han returnerte til Venezia i 1270.

Det tar imidlertid flere hundre år før europeerne begynner å importere porselen. Brita viser oss hvordan porselenet utvikler seg fra små og delikate gjenstander, til europifiserte og maksimalistiske store krus og kaffekanner.

Fat fra Herrebøe fajansefabrikk. På 1700-tallet oppdaget man at man kunne lage fajanse av lokal leire her i Halden. Fajansen var tykkere og mer porøs enn det kinesiske porselenet.
Det kinesiske porselenet er tynnere, og dessuten av bedre kvalitet.

Brita forteller om tallerkener som ble reddet fra et sunkent skip, om serviser som dekoreres med våpenskjold og monogrammer, om vaskevannsfat fra Kina, og om keramikkproduksjonen hos Herrebøe, som gikk konkurs etter rundt 20 års produksjon.

– Men historien stopper jo ikke med Herrebøe, forteller Brita. Herrebøe fajanse hadde både importert en del arbeidere fra utlandet, og lært opp lokale folk i keramikkproduksjon. Derfor finner vi flere småverksteder i Haldenområdet utover på 17- og 1800-tallet, der folk fortsetter å produsere keramikk. 168 år etter at Herrebøe gikk konkurs starter keramikkeventyret i Halden, som jeg skal fortelle mer om nede i galleriet.

Vi forlater ballsalen, og krysser tunet med kurs mot galleriet. Her har Foreningen Haldenkeramikk fylt montre med lokalt produsert keramikk som de har samlet inn over flere år. Et nitid arbeid! Foreningen har trålet bruktmarkeder og antikkbutikker og messer land og strand rundt for å kjøpe inn keramikk til samlingen sin.

Utenfor døra sitter Nicola Bjerén; en av Foreningen Haldenkeramikks ildsjeler.

Foreningens medlemmer bytter på å sitte utenfor utstillingen og svare på spørsmål og registrere besøkende.

Inne er det monter på monter med flott keramikk. Brita forteller om Arnold Wiig, som brukte leire fra Idd til å produsere keramikk. Først blomsterpotter – så serviser.

– Man trengte kompetente folk til produksjonen, forteller Brita, og mange ble hentet fra utlandet. Det var i all hovedsak menn som laget keramikken, og kvinnene dekorerte den. Arnold Wiig utnyttet arbeidskraften til husmødrene. De satt hjemme og dekorerte keramikk, og fikk en fin liten biinntekt av dette.

På vasen ser man en kvinne som dekorerer keramikk. På baksiden har man malt en mann som dreier.
Otto Mulders: en nøkkelperson i Haldenkeramikkens historie.

Brita tar oss videre inn i galleriet, og videre inn i det lokale keramikkeventyret. Det har blitt produsert utrolig mye flott keramikk i denne byen!

Larholms grønne og brune servise ble ustilt i New York i 1951. Larholm var en av fabrikkene som la mye i form og design. Alt var håndlaget.
En oversikt over viktige personer i Haldenkeramikkens historie.

På 1700-tallet kunne rikfolk spesialbestille servise med sine våpenskjold og monogrammer. Et par hundre år senere kan også arbeider- og middelklassen spesialbestille keramikk.

God jul 1949 til Hjørdis, leser Brita. Vi har altså gått fra adelsvåpen til Hjørdis.

Etter en liten time er omvisningen ferdig, og vi kan gå og kikke på utstillingen. Jeg anbefaler deg å sette av litt tid til å gå her og se, for det er så mye å se på! Dessuten sitter det alltid et medlem fra Foreningen Haldenkeramikk på utsiden, parat til å svare på spørsmål. De sitter på mye fin kunnskap!

Foreningen har også laget en plattevegg i utstillingen sin:

Utstillingen er åpen frem til 5. september, tirsdag-søndag 11-16. Herregårdskaféen er åpen i samme tidsrom!

Østfoldmuseene HhS tilbyr guidede visninger hver hele time i åpningstiden ( kr. 80 voksen, kr. 33 barn) For billett, og mer informasjon, klikk her.

Her finner du foreningen Haldenkeramikk på nett, og her er deres Facebookside.

Her finner du Østfoldmuseene på nett, og her er deres Facebookside.

Del artikkelen:

Kommentarer

kommentarer