En musikalsk reise til Bellmans tid

Fredag kveld fikk jeg og en fullsatt sal på Kongshallene en deilig, musikalsk tidsreise tilbake til salig Carl Michael Bellmans tid. Vår eminente og stødige reiseleder var det samstemte blandakoret Mixdur.

Tåka henger tykk over Fredriksten festning fredag kveld, og det regner på publikummerne som trasker over Place d’Armes og opp de mange trappetrinnene til Kongshallene. Men inne er det levende lys på langbordene, hyggelig betjening og dessuten deilig matlukt. I kulissene vaker Mixdur, ferdig sminket og oppdresset i 1700-tallsmundur.

Publikum er i livlig passiar ved langbordene, men faller stille når Mixdur kommer togende, anført av en fiolinist. Den gemene hop samler seg i hver sin ende av rommet, og koristene av høyere rang stiller seg langs veggene.

Fiolinist Thorvald Heiaas leder Bellman-toget inn i hallen.
Fiffen langs veggen, krojentene i trappa.

Mixdur synger frem et bilde av Bellmans univers og tiden han levde i. Kroene og folkelivet. Elendigheta. Forestillingen er en levende og bildeskapende teaterkonsert, der ulike skikkelser fra Bellmans univers trer frem og forteller sin del av den svenske nasjonalskalden dikterskap og samtid. Den røde tråden er Bellmans vakre og unike musikk, nydelig forvaltet og fremført av Mixdurs korister. Dette er et kor som har øvd!

Mixdur har valgt ut et knippe fine arrangementer som kler Bellmans klassikere. Og dette er et repertoar som i sannhet kler et blandakor. De kvinnelige koristene utgjør de yndige og fristende nymfer i Bellmans dikterskap, med sine lyse og fagre stemmer – ypperlig akkompagnert av de påseilede, kvinnegale herrer med sine buldrende røster.

Forestillingen består av fire tablåer. Mellom scenene forlater koret hallen og overlater gjestene til samtale og bespisning ved langbordene. Servitørene kommer svinsende med tidsriktig og lekkert anrettet mat. Kun fingermat naturligvis, siden bestikket ikke var å finne på vanlige folks bord før litt senere i historien.

Brødtallerkener, seidler, fingermat og Bellman.

I Bellmans musikalske univers går elendigheta og nytelsen hånd i hånd. Vi får bli med inn i de mørke kroene, der glassene svinges høyt og jentene løfter villig på kjolene. Mixdur synger og formidler med overbevisning.

Vi får også æren av å bli bedre kjent med noen av Bellmans tilbakevendende figurer: Nordström, Mutter på Tuppen, Gumman på Thermopolium. Og Fader Berg. Fristerinnen Ulla og drankeren Fredman er naturligvis også til stede! Fredman finner Ulla på kroa, og spør om han kan få se på frimerket hennes.

«Du trenger ikke vise meg hele samlinga altså».
Rödt vin med pimpinella, och en nyss skjuten beccasin.

Arne Dalene gestalter en vittig og påseilet Fredman, som vekker megen latter hos publikum. Fredman tar freidig for seg av livet, og lever aldri for noe annet enn nuet.

«Jeg elsker naturen, spesielt når den er gjæret».

Bellmans Ulla bjuder på, hun er fristerinne, skjøge og gudinne. Mannfolka står i kø for Ulla, som gjør det til en dagligdags affære å «stå brud» med både de høye og lave herrer.

Kristin Støten er fristerinnen Ulla.

Det veksles elegant mellom vakker korsang og humor i kategorien underbukse. Gåsehud, etterfulgt av latter.

Det vesle orkesteret utgjør prikken over i-en fredag kveld. Man må selvfølgelig ha både pianist, fiolinist og fløytist når man skal fremføre det Bellmanske repertoar!

Peter Söderlund spiller liflige triller på sin fløyte.
Arne Nygaard står for det fine tangentarbeidet.

Tåka har tyknet enda mer til når jeg forsiktig går trappetrinnene ned mot Place d’Armes igjen etter endt forestilling, men jeg er fylt av vakker musikk og har med meg Ulla, Fredman, Movitz og de andre ut i den regntunge fredagskvelden. Jeg håper at det ikke er siste gangen Mixdur byr på sin Bellmanske kveld på Kongshallene, for dette her burde flere få gleden av å se. Hele veien hjem synger jeg for meg selv:

Ta dig sen dito en dito två dito tre, så dör du nöjdare!

Takk for en nydelig kveld i Kongshallene. Tutår!

 

Dirigent: Thor Brattested

Lys/lyd: Carl-Olof Fält

Regi: Caroline Rolstad

 

 


 

 

 

 

Kommentarer

kommentarer