En musikal i emning

I september er det premiere på familiemusikalen Dronningen Kaller på Vannvogna! I dag møttes cast og produksjonsgruppe for første gang for å starte arbeidet med å øve inn musikalen.

Det begynte med en høytlesningsstund.

– Jeg satt og leste Dronninga kallar for sønnen min, forteller Aasmund Kaldestad, og så tenkte jeg plutselig: Det her er jo nesten en kammeropera. Dette kan bli en musikal.

Aasmund hadde lenge lett etter en historie han kunne bruke til musikal for Den kulturelle skolesekken, og drev og pløyde seg gjennom folkeeventyr for å finne en god historie. Så lå den plutselig i hendene hans, og attpåtil en historie som er skrevet av hans egen far!

Aasmund ringte Benedict Parton. Ville han skrive manuset? Det ville Benedict.

– Benedict er et geni. Det er ingen jeg heller ville hatt til å skrive en musikal. Benedict brukte koronaåret til å skrive manuset.

Tekster, replikker, personligheter og sanger fikk liv via Benedicts penn, mens vi alle satt hjemme i hvert vårt hus og ventet på at koronaen skulle dra sin kos. I dag er casten samlet for første gang, i Fargespills lokaler på Bikkjetorget. De pløyer seg gjennom manus, føler hverandre på tenna, og finner frem til sine scenepersonligheter.

Mens det leses manus i kafeen, øver koreograf Carl André Johannson inn koreografi i storsalen med jentene fra Villekulla.

Hva handler Dronningen Kaller om?

– Det handler om en bidronning som opplever at kuben hennes er truet, forteller Aasmund. Biene i bolet blir syke, men dronningen orker ikke å forholde seg til alt dette. Hun ber om å bli hypnotisert tilbake til den gangen hun var ung dronning, og var ute og datet og var bekymringsfri. Dermed får publikum lære litt om bier og deres liv også.

Dronningen kan naturligvis ikke leve i evig hypnose, hun må til slutt ta ansvar for situasjonen hun står over for. Til slutt må kanskje hele bolet flytte, det er krise i heimen. Mer forteller vi ikke, for dere skal jo naturligvis gå og se musikalen på Vannvogna i september!

Hele casten, med manusforfatter, koreograf og regissør attåt. Fra venstre bak: Carl André Johansson, Benedict Parton, Johannes Lindrupsen, Aasmund Kaldestad, Eva Iselinn Erichsen og Morten Milde. Foran: Thora, Lea, Tomine og Tilde.

– Dette er underholdning for hele familien, forteller Aasmund, det er en veldig fin historie. Og Benedict har skrevet et utrolig flott manus.

Aasmund har naturligvis arrangert musikken.

– Dette er popmusikk, forteller regissør Morten Milde, det er mektig popmusikk. Pop møter Wagner.

Dronningen Kaller tar for seg et tema de fleste av oss kjenner bekymring for i disse dager; nemlig miljøet. Men det er ikke bare alvor i musikalen.

– Det er viktig å si at det er mye humor i dette stykket, sier dronningen sjøl; Eva Iselinn Erichsen. Temaet er jo veldig reellt og alvorlig, men vi bruker humor for å formidle det. Senest i sta holdt vi på å le oss i hjel av manuset.

Benedict er kjent for sin underfundige humor, som treffer både voksne og barn. Manusforfatteren har imidlertid aldri transformert bok til musikal før. Når han jobber, er det stort sett fra scratch.

– Jeg fikk frie tøyler av Aasmund, forteller Benedict. Jeg følger gangen i boka, og tematikken er der, men jeg hopper jo litt frem og tilbake og tar meg noen friheter. Og ja; humoren er veldig viktig her, selv om temaet er alvorlig. Det er jo den klassiske tesen det; skal du si noe alvorlig, så bruk humor.

Jeg forlater biefolket på Bikkjetorget. De skal øve inn flere dansetrinn, og de skal lese seg gjennom manus. Nå har det møysommelige arbeidet med å gi manusarkene liv startet. Dette blir spennende!

Premieren er den 18. september, på Vannvogna Konsert-og Kunsthall i gågata!
Der spilles forestillingen i fire omganger. Siden skal forestillingen spilles i både Sarpsborg og Fredrikstad.
Billetter finner du her.

Kommentarer

kommentarer