En hjelpende jubilant

I 1939 åpnet frøken Gerd Holm dørene til sin butikk for første gang. I år kan Hilde Fosdahl og hennes ansatte feire åttiårsjubileum for bandagistforretningen i Nedre Bankegate.

KanDusi tar en tur innom Gerd Holms i jubileumsuka, for å høre hvordan det står til med den høyst oppegående jubilanten i Nedre Bankegate. Ute er det kaldt og surt, men inne i butikken er det varmt og hyggelig. Nyslått butikksjef Linn Hedvig Fosdahl tar meg varmt i mot, og loser meg inn til et bakværelse der mamma Hilde Fosdahl står og romsterer i en hylle. Hilde er daglig leder for Gerd Holms Eftf. Banda Halden. Det var hun som kjøpte Gerd Holms Eftf. for sju år siden da butikken søkte en ny eier.

-Jeg hadde vært butikksjef på Kid i ti år, forteller Hilde, og hadde begynt å se meg om etter noe annet. Det var på tide å gå videre.

En dag mens Hilde løste Sudoku i HA oppdaget hun en liten annonse i avisa. Gerd Holms Eftf. var lagt ut for salg. Hilde ringte moren sin for råd. Moren mente hun måtte kaste seg ut i det. Og det gjorde Hilde. Det var en overgang.

-Det ble en bratt læringskurve, ler Hilde, jeg måtte lære meg veldig mye på kort tid. Jeg trodde jeg kunne mye fra før, men det var veldig mye nytt!

Mer enn en butikk

Gerd Holms Eftf. er mer enn en butikk som selger sko, proteser og støttestrømper. Gerd Holms Eftf. er et konsept. I åtti år har haldensere med ulike lidelser i alle livets faser kommet til butikken for å få hjelp. Når man jobber her møter man mennesker i alle livets ulike situasjoner. Kanskje er de nyopererte, kanskje sliter de med seneffekter av sykdom. Kanskje er de i livets aller siste fase.

-Vi møter mange ulike skjebner, forteller Hilde. Det er ikke til å komme fra at vi knytter oss ganske sterkt til mange av kundene våre, det har blitt noen nære og sterke relasjoner gjennom årene. Det verste er jo når vi kunder dør fra oss, det skjer jo det.

Den som jobber på Gerd Holms Eftf. blir god til å takle samtaletemaer andre kvier seg for å gå inn på. Hit kommer folk som er operert for brystkreft og trenger en protese, folk med inkontinensproblemer og nyopererte stomipasienter med hodet fullt av spørsmål.

-Butikken er viktig, sier Hilde. Men det hjertene våre brenner mest for er stomipasientene. Vi bruker rommet vi sitter i nå til samtaler med folk som er nyopererte for eksempel, hit kommer de og får den hjelpen og støtten de trenger. Dette med stomi er vi veldig gode på, stomipasienter komme med spørsmål og bekymringer. Vi er ikke redde for å snakke om noe her. Og vi har taushetsplikt, så alt som blir sagt her i dette rommet forblir her.

Døra ut til butikken er åpen, der ute er det en jevn strøm av kunder ut og inn av døra. Rett som det er stikker noen hodet inn for å si hei til sjefen. Leverandører og kunder hilser hjertelig på Hilde. Én leverandør kommer med en blomsterhilsen i anledning jubiléet. Hilde hopper opp av stolen.

-Så koselig, utbryter hun, tusen takk!

Hege Thøgersen setter frem en gratulasjons-blomst de har fått i anledning jubileet.

Arven etter Gerd

Hilde synes det er flott å kunne opprettholde arven etter Gerd Holm.

-Det er så morsomt å tenke på at Gerd Holm startet denne butikken allerede i 1939. Tenk deg hvilket mannevelde det var den gangen! Vi er litt stolte av å videreføre arven etter Gerd faktisk. Jeg føler at vi hedrer henne ved å beholde navnet. Vi tullet litt med av vi skulle bytte navn på butikken Frøken Holm, for det var jo det hun ble kalt den gangen!

Da Gerd startet butikken i 1939 var føtter i fokus. Gerd mente mange problemer startet med dårlig fottøy. I 1978 tok Hildes forgjenger Ruth-Else Akselsen over butikken, og hun utvidet konseptet. Ruth-Else drev bandagistforetningen i hele 34 år.

-Dette har vært en kvinnebedrift hele veien, sier Hilde, og butikken har klar å forandre og fornye seg i takt med markedet. Det er ikke verst å klare det i en periode på åtti år!

Familiebedriften Gerd Holms Eftf. 

Gerd Holms Eftf. har blitt en familiebedrift. Hildes døtre har begge jobbet i butikken, og i januar i år tok yngstedatter Linn Hedvig over som butikksjef. Hilde er fremdeles daglig leder, men har altså overlatt butikksjefjobben til Linn Hedvig.

-Jeg hadde ikke klart dette uten døtrene mine, sier Hilde, og jeg er så glad for at Linn har tatt over. Linn er veldig god på det visuelle og dette med nettet. Hun bygger opp nettsiden, og har startet nettbutikken vår.

Linn er utdannet økonom, men har helsefag i bunnen, som sin mor. Vi finner henne ute i butikken, travelt opptatt med kunder. Linn er like blid og hjertelig som sin mor.

Hvordan var det å ta over butikken i januar?

-Veldig morsomt! Det var uvant og mye å tenke på, men jeg har jo mamma. Vi snakker jo veldig mye sammen og planlegger driften sammen. Vi er så og si bestevenner, vi trenger nesten ikke snakke sammen noen ganger, for vi vet stort sett hva den andre tenker.

Linn og Hilde bak disken på Gerd Holms.

Linn har lenge visst at hun vil jobbe med helse. Hun er glad i mennesker.

-Jeg ønsket å jobbe med å hjelpe folk, men jeg jeg ønsket ikke å gå inn i pleiefaget. Dette er en annen måte å hjelpe på, vi hjelper jo veldig mange her. Jeg synes det er veldig givende arbeid.

Etter at Gerd Holms flyttet fra til Nedre Bankegate i 2018 utvidet Hilde satsningsområdet for butikken, butikken begynte å føre elektriske rullestoler også. Mer plass betød også at de kunne satse mer på sko, og ha flere andre type varer i butikken.

Skomann Jon knyter lissene for en kunde som prøver støvler.

Jubileumsuka har blitt feiret med kake og kaffe, tilbud og leverandørbesøk. Mange har vært innom for å gratulere.

Hva betyr Gerd Holms Eftf. for Halden?

-Vi har betydd mye for veldig mange, sier Hilde. Og det kommer vi til å fortsette å gjøre i fremtiden også tror jeg.

 

Kommentarer

kommentarer