Det Norske Blåseensemble spiller med pianist Christian Ihle Hadland

Det Norske Blåseensemble presenterer pianist Christian Ihle Hadland i høstens klassiske konsertserie. Hadland befinner seg i det europeiske toppsjiktet og er konsertens fremragende solist i Beethovens 3. klaverkonsert.

Hadlands delikate, raffinerte spill og personlige uttrykk har ført ham til de mest prestisjetunge konsertscenene i verden. Han hadde sin profesjonelle konsertdebut med Kringkastingsorkesteret allerede som 15-åring, og fikk sitt internasjonale gjennombrudd i 2011 da han var «BBC New Generation Artist» og var solist med alle fem BBC-orkestrene. Engasjementet ble avsluttet ved at han spilte Beethovens klaverkonsert nr. 2 ved BBCs anerkjente Proms-konsert i Royal Albert Hall, sammen med Oslo-Filharmonien og dirigent Vasily Petrenko. Konserten ble overført live og Hadland ble hyllet av London-kritikere for sin utenomjordiske sound.

Hør Hadland spille her (foto: Veronica Von Groningen)

Det Norske Blåseensemble åpner konsertkvelden med Franz Joseph Haydnsoverture til Skapelsen. Haydn skrev sitt mesterlige oratorium i årene 1797 og 1798 og verket beskriver og feirer jordens skapelse slik den beskrives i Bibelen og i John Miltons episke dikt Paradise Lost. Haydn ble inspirert til å komponere et oratorium etter sine turer til England hvor han hørte framføringer av Händels populære verk.

Deretter entrer Hadland podiet med sin fremførelse av Ludwig van Beethovens Klaverkonsert nr. 3 i c-moll– i en versjon for Det Norske Blåseensemble av Stian Aareskjold.

Den tredje i rekken av Beethovens klaverkonserterer omtalt som selve personifiseringen av komponistens dramatiske, mørke personlighet og tragiske skjebne. Verket ble påbegynt i 1800, men ble ikke urfremført før i 1803. Dette er beskrevet som svært kritiske år for Beethoven som kjempet en nådeløs kamp med å akseptere det faktum at hørselen hans var i ferd med å forsvinne. Mange hevder at komponistens personlige drama og lidelse setter Klaverkonsert nr. 3 i c-moll– og lytteopplevelsen av denne – i en spesiell kontekst.

Hadland tolker Beethoven i et motsetningsforhold til denne gjengse fortellingen om komponisten og hans liv. Om døvheten. Om desperasjonen. Om livskampen. Han hevder tvert imot at musikere og tolkere av Beethoven ville ha godt av ikke å knytte hele historien til det mørke. At musikk også er noe som i stor grad eksisterer uavhengig av dette. Noe som kommer fra en egen «åre» og ikke nødvendigvis trenger å være så tilknyttet resten av livet.

Foto: DNBE.

Beethovens tredje klaverkonsert skiller seg fra de to første med en subtilitet ala Mozart, mener Hadland. Med Mozart som forbilde skrev Beethoven denne klaverkonserten – ikke med det virtuose – men samspillet mellom klaver og orkester som sentrum. «Enkeltinstrumenter, og spesielt treblåserne, får lov til å skinne mer enn de har gjort tidligere, og gjør det til et mer interessant stykke. Med flere farger og karakterer. Pianoet får fortsatt lov til å stå frem med all sin fylde og velde, men stykket er mye mer ‘operatisk’», påpeker han.

Etter pause fremfører Det Norske Blåseensembles versjon av Wolfgang Amadeus Mozarts

Symfoni nr. 25 i g-moll. Mozart komponerte minst 41 symfonier og det finnes bevis på at han med stor sannsynlighet komponerte enda flere. Som 17-åring skrev han sin Symfoni nr. 25 – i Salzburg i slutten av 1773. Den er omtalt som Mozarts første ‘tragiske’ symfoni, skrevet i ‘Sturm und Drang’-stil; kjennetegnet av dramatiske og ekstreme bevegelser, ofte fremhevet ved hjelp av molltonearter, plutselige bevegelser i tempo, dynamikk og med ekspressive musikalske elementer.

Konserten ledes av internasjonalt anerkjente Wolfram Christ. I perioden 1978–1999 var han solobratsjist i Berlin Philharmoniker der han fremførte mer enn 60 solokonserter. Han begynte sitt virke som dirigent i 1995 og har viet hele 2000-tallet utelukkende til dirigentpodiet.

Wolfram Christ. Foto: DNBE.

Konsertens tre verk fremføres alle i Stian Aareskjolds versjon for Det Norske Blåseensemble.

Det Norske Blåseensemble med Christian Ihle Hadland spiller «Beethoven – Haydn – Mozart», Brygga kultursal, torsdag 5. september kl. 19.00

Forsidefoto: Veronica Von Groningen.

Kommentarer

kommentarer