Da scenekunst møtte teknologi

Skuespillere, forfattere, regissører, droneførere og motion capture-spesialister møttes denne uken på Remmen Kunnskapspark til et to-dagers ‘hackathon’. De ønsket å se hva som skjer når scenekunst møter teknologi.
Toppbilde: Sjur Marqvardsen tester PuppITs motion capture drakt på Hackathon. 
Foto: Nordic Media Lab

– Østfold kulturutvikling er nysgjerrig på hva teknologi kan tilføre scenekunst, og motsatt. Og det åpnet seg altså en mulighet for å leke i det feltet, sier Espen Holtan, leder for Ung kultur i Østfold kulturutvikling.

– Nordic Media Lab og Simulatorsenteret åpnet dørene for oss, og inviterte sine samarbeidspartnere i PuppIT fra Island. PuppIT jobber innen feltet motion capture og 3D-animasjon, og ville gjerne delta på et slikt forskningsprosjekt, fortsetter Holtan.

– Vi har i tillegg vært så heldige å ha med oss kapasiteter fra kulturmiljøet i Østfold, som Klaus Jäger, forfatter Roskva Koritzinsky, skuespiller og teatersjef Patrik Stenseth, skuespiller Sjur Marqvardsen, og det har vært avgjørende for gjennomføringen av dette hackathonet, sier han.

Prøving og feiling
Forskning, eksperimentering, prøving, lek, feiling, testing og samarbeid. Det er oppskriften på et vellykket hackathon. Selve begrepet hackathon brukes som regel om intensive workshoper i teknologimiljøet, der personer med mange ulike kompetansefelt møtes og samarbeider om å løse et teknologisk problem. Så hvordan har dette fungert når bare halvparten av de involverte er teknologer?

– Vi har lært mye om arbeidsprosess disse dagene, og hvordan alle må løse opp i etablerte mønstre for å se hvordan andres tilnærminger kan føre til nye resultater, sier Trond-Atle Bokerød, produsent og filmregissør i Nordic Media Lab og fortsetter,

– Så kommer vi kanskje halvveis denne gangen, men ti ganger halvveis kan gi et spektakulært resultat til slutt. Så dette må vi bare ta videre, fortsetter Bokerød.

_ste2493

Trond-Atle Bokerød (andre til venstre bak desken) og andre involverte i hackathonet tester mulighetene. Espen Holtan (med ryggen til, fra høyre) følger med.
Foto: Nordic Media Lab

Lært mye
– Det har vært et konsortium av design-, film-, skuespill-, forfatter-, 3D-animatører-, og motion capture-spesialister som har deltatt, og det gjør det mulig å angripe en case fra ulike ståsted og ulike vinkler, skyter Holtan inn.

– Jeg kan jo umiddelbart si at det er krevende prosesser når så mye avansert utstyr og kreative mennesker skal utrette noe på bare to dager. Men det har vært konstruktivt og har lært oss mye, og satt oss bedre i stand til å vurdere hvordan dette kan brukes videre i fremtiden.

Full av forventning
Tormod Gangfløt, direktør for Østfold kulturutvikling har også deltatt på hackathonet på Remmen Kunnskapspark. Han forteller at han er full av forventning og har et håp om at erfaringene og kontaktene som ble knyttet disse dagene kan brukes videre i fremtidige teaterproduksjoner.

– Det er veldig spennende å jobbe i dette grenselandet mellom det landsledende teknologiske miljøet her i Halden, og dyktige kunstnere fra Østfold. Østfold kulturutvikling arbeider spesielt med innovativ og nyskapende scenekunst, og dette er noe som kan føre til spennende opplevelser for befolkningen i Østfold i fremtiden, avslutter han.

_ste2563
Sjur Marqvardsen i motion capture drakt. Klaus Jäger (ryggen til i midten), og Roskva Koritzinsky (til høyre).
Foto: Nordic Media Lab

Tekstforfatter er Agnes Sirland, Østfold kulturutvikling.
Artikkelen ble først publisert på Østfold kulturutvikling sine nettsider. 

Kommentarer

kommentarer