Bruker du medisinene dine riktig?

Omtrent halvparten av de som bruker astma-og kolsmedisiner bruker dem feil. Det ønsker apotekene i samarbeid med staten å gjøre noe med. Hos Apotek1 Svanen står farmasøytene klare til å hjelpe med veiledning og gode råd.

I Norge er det omtrent 430 000 personer som bruker medisiner mot astma og kols.
Når halvparten av dem bruker medisinene feil, så sier det seg selv at det er i samfunnets interesse å gjøre noe med det slik at pasientene får en bedre hverdag og det blir mer samfunnsøkonomisk.
– Fra 1.mars har Staten og Apotekene et samarbeid der alle med astma og kols som bruker medisiner og inhalator kan få gratis veiledning og hjelp. Dette ser vi på Apotek1 Svanen frem til, sier Martin som er daglig leder.
Han forteller at farmasøytene har vært på kurs for å lære mer om teknikker, dosering og rengjøring av inhalatorer.
– Det er viktig at pasientene blir godt kjent med medisinene sine, og at de lærer å bruke dem i riktig rekkefølge.

På Apotek1 sin nettside er det lagt ut noen punkter om hvem som bør vurdere å få hjelp med astma-og kolsmedisinene.
Svarer du ja på ett eller flere av punktene under er det stor sannsynlighet for at du kan ha nytte av veiledningen:
•    Jeg har nylig startet å bruke inhalatoren
•    Det er lenge siden jeg har fått sjekket teknikken
•    Jeg er usikker på om jeg har rett teknikk
•    Jeg opplever ikke så god effekt av medisinen
•    Jeg er usikker på når inhalatoren er tom og hvordan den rengjøres og oppbevares

Martin er opptatt av folk ikke skal være redd for å spørre om hjelp.
– Vi er klare til å hjelpe og veilede de som ønsker det. I tillegg kan vi gjøre det på flere språk, vi har ansatte som snakker russisk, arabisk, bosnisk og serbisk.

Violetta er en av farmasøytene som har fått kurs. Hun ser frem til å få hjelpe folk med å bruke medisinene sine riktig.
– De som har astma og kols får ikke effekt av inhalatoren når de bruker den feil, så det er mange som kommer til å ha god nytte av å sjekke teknikken sin, forklarer hun. De tar utgangspunkt i en bransjestandard når de skal veilede kundene, og opplæringen tar ikke lang tid.
– Vi bruker omtrent ti minutter på å gjennomgå dette med kunden, det er vel investerte minutter i en bedre helse. Dessuten trenger man ikke å bestille time, det er bare å ta turen innom oss.

Artikkelen er betalt av Apotek1 Svanen. 

Kommentarer

kommentarer