Fredag formiddag inviterte Opera Østfold, Østfold kulturutvikling og Rikskonsertene barna i Stangeløkka barnehage inn i varmen i Black Box. På scenen sto skuespiller Terje Brevik klar til å ta med barna med på en halvtimes reise i Operalandet.
Operalandet er en del av høstens barnehagekonserter som turnerer rundt i fylket. Denne fredagen hadde turen kommet til Stangeløkka barnehage som hadde med seg de eldste barna.
Lyset senkes, barna sitter som tente lys på gulvet og Terje Brevik starter.
– Når jeg ser på opera, så blir jeg så glad. I opera er alt så stort. Kostymer, teater og musikk, forklarer han. Musiker Andre Fjørtoft begynner å spille, stemningen er satt.
– Man synger på et språk man ikke forstår, men musikken snakker allikevel, forklarer Brevik videre og noen av barna nikker.
I Operalandet er det tre personer på scenen. Forestillingen er produsert av Østfold Kulturutvikling og Opera Østfold. Terje Brevik forteller og illustrerer, sangerinne og skuespiller Hege Holmquist dramatiserer det hele og Andre Fjørtoft viser musikkens vei.
De klarer på magisk vis å fange barnas nysgjerrighet gjennom historien om Ascolta og hans maktsyke mor. Ascoltas mor var både konge, dronning, statsminister og president i landet, men allikevel ikke fornøyd. Hun ville ha makt over alt og alle. De er innom dukker, alver, esler, makt og forelskelse.
Et av høydepunktene er utvilsomt når Terje Brevik kommer inn på scenen med et eselhode på seg. Barna koser seg, ler og spiller med. Hege Holmquist spiller hun som er forhekset og forelsker seg i det nevnte eselet. Hun tar med seg eselhodet av scenen, og barna blir da forklart at hun hadde forelsket seg og derfor måtte ta med eselet.
– Men det var jo ikke et esel, det var jo deg, kommer det kjapt fra en av barna på første rad.
Barna blir på en god måte forklart handlingen underveis og musikken spiller naturlig nok en stor rolle i Operalandet. Det er til og med noen scener der musikken blir så høy og voldsom at noen av barna holder seg for ørene, mens andre barn trer trøstende til og forklarer at det ikke er farlig.
Etter forestillingen snakker vi med noen av de små, og de er begeistret.
– Det var morsomt, særlig når hun danset med fint, rødt skjørt, forteller en av jentene. Noen av guttene er litt mer opptatt av at det dukket opp en liten dolk på scenen i løpet av forestillingen.
– Det var litt skummelt, men vi så jo at den ikke var farlig.
Egentlig var alle barna på vei ut av salen, men så var det noen som hadde klart å styre nysgjerrigheten sin lenge nok og nå ikke klarte å holde fingrene fra instrumentene lenger. Da gjør Andre Fjørtoft et genialt grep. Han inviterte barna til å prøve å spille på xylofonen, og det blinket stjerner i øyene på noen av de små. På rad og rekke sto de og ventet på sin tur før de fikk prøve seg.
– Kanskje en av dere en dag blir musiker, sa Fjørtoft og smilte bredt før nestemann fikk prøve seg.
Operalandet kan oppsummeres som en fin musikalsk reise i et univers som byr på berg og dalbaner for både små og store ører.
Noen av barna fra Stangeløkka barnehage som brukte fredag formiddag i Operalandet.
Kommentarer