Fredriksten festning – Det nye Broadway!

Først og fremst; Jeg kan ikke annet enn å ta av meg hatten og bøye meg i støvet! Dette er en helt sensasjonell forestilling, og jeg er full av beundring og stolthet over at noe slikt foregår her i «lille-store» Halden! 

Dette er antagelig den mest kjente legenden og spøkelseshistorien i byen vår. Jeg er neppe den eneste som sprang rundt på festningen i mørket når jeg var yngre, som lette etter spor og prøvde å løse mysteriet, med et lite håp og en liten frykt, om at kanskje akkurat i kveld, vil hun vise seg; Den hvite dame.

Historiene og teoriene om henne er mange, og da Marita Rognøy ble fortalt at det var nettopp i hennes kafe (Den gamle kommandant) at den hvite dame bodde og arbeidet, bestemte hun seg. Dette vil jeg lage en familiemusikal om!

Dette er tredje året Den hvite dame settes opp på Fredriksten festning. Med små justeringer, omskrivninger og nye idèer er dette en forestilling som har utviklet seg fra noe bra til noe som nå er helt fantastisk!

Foto: Clifford James.

Nytt av året er blant annet at man har hentet inn Haldens egen Sanne Kvitnes i tittelrollen. Man har satset enda mer på lokale krefter både foran, bak og på scena. Og man har skrudd det hele til så man får en forestilling verdig Broadway. 

Historien handler om barna Jenny og Jakob, som er søsken. Jenny er helt besatt av historien om Den hvite dame, og hun har brukt halve sommerferien på å leke detektiv for å finne ut av hvem hun var og hva som skjedde. Hun har til og med anskaffet seg en skikkelig Sherlock Holmes pipe. Lillebror Jakob er mer opptatt av å lære seg magitriks, for han vil bli tryllekunstner! Når Jenny derimot påstår at han er for pinglete til å bli med henne opp på festningen i nattens mulm og mørke, går han med på å bli med. 

Men oppe på festningen skjer det noe magisk, og plutselig befinner de seg i året 1820! 

Foto: Clifford James.

Her møter de Penelope, som jobber som tjenestepike. De møte kommandanten, som er en skikkelig dust. Marius, som er soldat, og Conrad, som er livredd for svenskene. Pluss en hel haug andre fantastiske karakterer.

Noe mer enn det har jeg ikke lyst til å si om historien, dere er rett og slett nødt til å gå å se det selv for å finne ut av hva som skjer!

Som seg hør og bør i en musikal, får vi servert det ene sang-og dansenummeret etter det andre. 

Her er det lagt mye tid og krefter i å koreografere helt vidunderlige numre, med et knippe eksepsjonelle dansere. Haldens egen Sara Stang Møller og Sverre Magnus Heidenberg danser i omtrent samtlige numre, og de gjør det på spektakulært vis. Jeg tror aldri jeg har sett dansere med mer innlevelse. Selv ikke når Sverre mister buksene, bryter han ut av karakter! Det er en fryd å se på, og koreografien løfter det hele opp og bringer historien fremover.

Foto: Clifford James.

Det er noen helt fenomenale sangprestasjoner, fra både hovedrolleinnehavere og resten av ensemblet. Musikken sitter som et skudd, og bringer liv og røre. Når du kombinerer dette med fantastiske kostymer, en enkelt men allikevel utrolig allsidig scenografi, musikken, sangen, dansen og i tillegg helt sinnsykt gode skuespiller prestasjoner, da har du oppskriften på suksess!

Det som allikevel imponerer meg aller mest, er våre to unge hovedrolleinnehavere. Beatrice L. Akselsen og Simon Pettersen. 

Jeg er så mektig imponert over disse to unge skuespillerne, og det er en fryd å se dem både danse, synge og spille. Med en innlevelse og energi mange voksne skuespillere sliter med å få til, en tilstedeværelse i enhver situasjon på scena og evnen til å bare være rollene sine, er det vanskelig å tro at disse to talentene bare er barn. 

Etter forestillingen tok vi en kort prat med Simon, som var så glad og overlykkelig at han nesten ikke klarte å stå stille. 

Foto: Clifford James.

Alt han drømmer om her i livet er å få lov til å spille teater, og tidligere i dag tok nervene så overhånd at han måte låne en av rekvisittene, en liten papirpose som tilhører Conrad, for å få roet ned pusten og nervene. 

Når jeg var på audition så var jeg så nervøs, og jeg tenkte at det her går ikke. Men så fikk jeg rollen. En av hovedrollene! Jeg skjønte plutselig at det var JEG som skulle spille Jakob, og da ble det party i huset! Utbryter han etter premieren, med familie, venner og ukjente publikummere som kommer bort å gratulerer den unge teaterspiren. 

Men hvordan er det egentlig å skulle lage en familiemusikal av en historie som er både veldig skummel, blodig og alvorlig?

Hanne Hagerup, som har skrevet manuset, sier at det bød på en del utfordringer å skulle gjøre historien familievennlig.

Men ved å velge to barn i hovedrollen, og fortelle historien gjennom de, kan man ufarliggjøre ting litt. Det at det også er en musikal, gjør det litt enklere, for da kan man fortelle de skumle tingene gjennom sang og dans. 

Som for eksempel ved å gjøre de to slemme soldatene Amundsen og Lange om til litt små-komiske og klønete fyrer. Forøvrig utmerket spilt av Aasmund Kaldestad og Sigurd Spørck Thoresen. 

Det er så utrolig mange dyktige folk involvert i denne produksjonen, og jeg skulle ønske jeg kunne dratt frem hver og en av dem. Men den sterkeste stjernen på denne musikal himmelen er allikevel Sanne Kvitnes i rollen som Den hvite dame. 

Foto: Clifford James.

Sanne har drevet med musikk og teater hele sitt liv. Hun har jobbet hardt og målrettet hele veien, og det har virkelig båret frukter. 

Som ordfører Thor Edquist sier i talen sin etter forestillingen:

-Husk på at du stod her på Fredriksten festning i lille Halden og mottok denne blomsten når du om noen år står på Broadway.

Og det finnes ikke tvil i mitt hjerte, om Sanne vil til Broadway, så havner hun der!

Maken til talent skal man lete lenge etter. Her snakker vi om en sanger uten sidestykke, som går fra de mørkeste til de lyseste toner uten tilsynelatende å måtte løfte en finger. Det er som om musikk strømmer gjennom årene hennes og at hun puster toner. Med en lekenhet og letthet glir hun fra mørke og dystre toner, til lette og lekne triller. Hun har et spekter i stemmen og i uttrykket som kler både henne og rollen perfekt. Kombinert med fantastiske skuespillerprestasjoner, knakende godt samspill med de eminente motspillere Espen Beranek Holm og Mathias Luppichini og en tilstedeværelse som sitter som et skudd, er det helt tydelig at Sanne er født til å stå på scena. Noe annet ville vært galskap!

Regissør, koreograf og produsent Tomas Adrian Glans har seilt denne skuta trygt i havn, med både brask og bram! For en prestasjon å sy alt dette sammen, og å sette opp noe så fantastisk. Tenk det, i vår lille by, har vi et teaterstykke som like godt kunne vært satt opp på de store scenene rundt om i verden. 

Foto: Clifford James.

Med et velskrevet manus, fantastisk musikk av komponist Aasmund Kaldestad, eventyrlige koreografier og fabelaktige kostymer av Lillian Baur, toppet med spektakulære skuespillerprestasjoner, kan ikke dette annet enn å bli en suksess. 

Det er mange mennesker involvert i en produksjon som dette. Og i år har man virkelig satset hardt på lokal involvering og noen helt vidunderlige frivillige. Det er et stort apparat som skal gå rundt, men byen vår har virkelig trådt til for å få denne forestillingen i havn. 

Vi snakker stort engasjement i alt fra å sponsormidler, til å hjelpe til med å sy i knapper bare noen dager før premiere. Det er folk både foran og bak scena, noen av dem sitter til og med under. 

Et helt maskineri som skal gå knirkefritt, og hvis det gjør det, så legger ikke vi som publikum merke til at de er der. Men det er de, i aller høyeste grad, og uten de ville det ikke blitt noen forestilling. Jeg synes også disse fortjener en honnør, og jeg bøyer meg herved i støvet og tar av hatten for alle dere som har vært involvert i produksjonen. 

Foto: Clifford James.

Helt til slutt vil jeg komme med en liten oppfordring til alle oss som bor i, oppholder oss i, eller kunne tenke oss å besøke Halden de neste dagene.

Gå å se Den hvite dame på Fredriksten festning. Selv om du har sett forestillingen før, kan jeg love deg at det er verdt det å gå å se den igjen. 

Jeg trodde ikke at det var mulig å gjøre det bedre enn forestillingen jeg så i fjor, men der tok jeg feil. Allerede noen sekunder ut i forestillingen har jeg gåsehud fra topp til tå, og det fortsetter gjennom hele kvelden. Dette er, uten tvil, noe av det aller beste Halden har å by på. 

ROLLELISTE

Penelope/Den hvite dame Sanne Kvitnes

Jenny Beatrice L. Akselsen

Jacob Simon Pettersen

Kommandant von Holst Espen Beranek Holm

Bestyrerinnen Reidun Sæther

Onkel Mikkel/Conrad Brede Bøe

Marius Mathias Luppichini

Den hvite dame Aurora Itland

Lange Aasmund Kaldestad

Amundsen Sigurd Spørck Thoresen

Bestemoren Inger Marie Bragvin

Helga Rebekka Undrum

Margit Liv Anne Fossbråten

Eline Liv Renate Hovengen

Prest, Lars, ensamble Carl Andrè Johansson

Ensamble Aurora Reed-Jenssen

Sverre Magnus Heidenberg

Liam Solbjerg

Sara Stang Møller

Amalie Sunde

Line Tomter Olsen

Tove Grandal Nilsen

Eilev Hovengen

Fredrik Olsen

PRODUKSJON

Manus og produsent Hanne Hagerup

Komponist Aasmund Kaldestad

Musikalsk ansvarlig, 

tilleggsmusikk og orkestrering Mathew Reeve

Regi, koreografi 

Og produsent Tomas Adrian Glans

Scenografi Ida Fredriksen

Lysdesign Reidar Richardsen

Kostymer Lillian Baur

Lyddesign Rune Bjorøy

Idè og konsept 

og sponsoransvarlig Marita Rognøy

Maskedesigner Ida Kristine Høgbakk

Koreografi-assistent 

og produsent Simen Gloppen

Inspisient Mikkel Maanum

Orkesterleder Jonny Martin

 

Kommentarer

kommentarer