Alexander gir deg gratis datahjelp

Har pc’en din kræsja? Eller trenger du kanskje hjelp til å få installert et program? Dette og mye mer kan du få hjelp med på Halden bibliotek. Hver ukedag, og helt gratis.

Han sitter rett til høyre når du entrer bibliotekets voksenavdeling, og han venter på at du skal komme innom. Alexander Samuelsen-Manso har én jobb på Halden bibliotek, og det er å hjelpe deg som har digitale utfordringer. Alexander er DataHjelpen.

-Alexander skal sitte her fra mandag til fredag fremover, forteller bibliotekar ved Halden bibliotek Hedvig Grønlund Moen. Hvem som helst kan komme og spørre om hjelp.

Alexander kan hjelpe deg hvis du har kræsjet pc’en sin, eller hvis du har mistet en fil. Han hjelper folk å printe ut og scanne med bibliotekets printer, og han installerer oppdateringer og nye programmer. Har du en smartphone som du ikke forstår bæret av? Alexander kan hjelpe deg med mobilen også han. Og med apper og oppgraderinger, facebooktrøbbel og alt mulig annet rart.

-Det er flest voksne som kommer og spør om hjelp, forteller Alexander, gjerne folk over femti år. Mange kommer innom med et kjapt spørsmål om et program eller en app, men jeg har fått inn kræsja pc’er også. Da tar det litt lenger tid, men jeg fikser det meste. De fleste som kommer til meg trenger hjelp med å bruke printeren, mange kommer til biblioteket for å skrive ut flybilletter eller scanne noe.

Alexander har vært datahjelp ved Halden bibliotek siden høsten 2016, da kom han inn som praktikant fra videregående gjennom et samarbeid mellom skolen og biblioteket. Sommeren 2017 ble biblioteket godkjent som lærlingbedrift i IKT-servicefag. Fra høsten 2017 startet Alexander som lærling på biblioteket annenhver uke. Det ble etter hvert klart at det var et behov for en mer fast tilstedeværelse for dataHjelpen.

-Folk ble skuffet når de kom innom og så at Alexander ikke var her, forteller Hedvig, de klarte ikke alltid å huske når han satt her. Så da tenkte vi at det kanskje var på tide å gjøre det om til et daglig tilbud. Så fra januar av har Alexander sittet her hver dag i hele bibliotekets åpningstid.

I bibliotekloven står det nedfelt at landets biblioteker skal legge vekt på kvalitet, allsidighet og aktualitet. Innenfor dette ligger digital kompetanse.

-Bibliotekene i Østfold, samt flere servicesentre, har vært på kurs i digital kompetanse, forteller Hedvig. Her lærte vi hvordan vi som bibliotek kan bidra til å øke folks digitale ferdigheter.

Hedvig har selv kompetanse innen IT, men hun synes det er fint at Alexander sitter på biblioteket daglig slik at hun har noen å konsultere dersom hun står fast.

-Vi er veldig glade for at vi har Alexander her, sier hun, og håper å få informert flest mulig om at biblioteket tilbyr denne tjenesten. Terskelen skal være lav for å få hjelp her, alle kan komme hit og spørre om hjelp!

 

Kommentarer

kommentarer