Denne uka har elever på Helsefag på Porsnes fått utfolde seg kreativt sammen med profesjonelle billedkunstnere i prosjektet Abstrakte dialoger.
I tredje etasje på Porsnes møter malinglukta meg helt ute i trappeoppgangen. Jeg følger lyden av skravlende og skapende ungdom, og finner veien inn i et særs kreativt og kaotisk rom. Det er folk og maling over alt, elevene er i full gang med å utfolde seg på sine enorme lerreter, som ligger strødd utover gulvet i klasserommet.
– Er dere ferdige her, spør billedkunstner Hege Liseth og peker på et av de store kunstverkene. Hun må bruke utestemme, kakofoniet i rommet er komplett.
Jentene nikker til svar, og tørker maling av henda. Kunstverket er ferdig.
Abstrakte dialoger er et kunstformidlingsprogram myntet på videregående-elever, prosjektet er et samarbeid mellom skolene, Østfold kunstsenter og de to prosjektlederne.
– Kristin og jeg er billedkunstnere, forteller Hege, og vi jobber mye med store, abstrakte malerier. Men vi har også jobbet med formidling i mange år, det har vært en ekstrajobb for oss – som for mange andre kunstnere.
Tanken bak prosjektet er å gjøre elevene bedre kjent med samtidskunst, og la dem oppleve kunst på nært hold
– Vi ønsker at ungdommene skal komme nærmere kunsten, forteller Hege, den kan jo oppleves litt fjern, og vanskelig tilgjengelig for mange. Det å gå på konsert og oppleve musikk, er nærliggende og forståelig for folk flest. Men kunst, og kanskje spesielt abstrakt kunst, er det mange som synes er vanskelig å forstå. Det å hjelpe folk å åpne gluggene litt, sånn at de kan være åpne for å oppleve kunst på samme måte som musikk, det brenner vi for.
– Det er veldig lite kunst i den norske skolen i dag, legger Kristin til, barn blir ikke vant til å oppsøke kunstgallerier. Vi prøver å åpne for at man ikke trenger å skjønne kunst for å ha glede av den, kunst er noe man opplever. Det er jo derfor vi lager en opplevelsesbaserte utstillingen også. For at folk skal bli dratt inn i hele rommet, ikke bare gå og se på et bilde på avstand.
I totalt tre år skal Hege og Kristin reise rundt til videregående skoler med sine abstrakte dialoger. Prosjektet er tredelt. Elevene blir invitert til galleribesøk, verksteddager og kunstnermøter.
– På kunstnermøtene er elevene på besøk hos oss, i våre atelierer, forteller Kristin. På det andre møtet får elevene besøke galleriet på Østfold Kunstsenter, og se den aktuelle utstillingen der. Så har vi verksteddager i klasserommene.
Elevene skal få utfolde seg fritt. Regelen blir derfor: det finnes ingen regler!
– Dette handler ikke om prestasjon, sier Hege. Vi jobber med det abstrakte, frie språket.
– Helt siden barneskolen har disse elevene blitt målt på prestasjon, legger Kristin til. Her er det helt fritt, og du trenger ikke å være flink til å male for å være med på dette. Vi prøver å åpne for at det går an å tenke annerledes, vi trenger jo de frie rommene. Samtidig prøver vi å åpne for en tilnærming til det abstrakte, og ufarliggjøre det.
– Vi bygger også fremtidens kunstpublikum her, legger Hege til, et av målene er jo å skape interesse for billedkunsten.
Hege og Kristin er fornøyde med prosjektet i Halden.
– Elevene har vært utrolig åpne og arbeidsomme, forteller Kristin, vi måtte faktisk stoppe dem i dag, for tiden gikk ut. Vi skulle hatt lenger tid!
Minala og Henriette går Helsefag på Porsnes, og i to dager har de jobbet som kunstnere i eget klasserom. Nå er det utstilling, og hele skolen kan komme og se hva de har holdt på med.
– Det ble veldig gøy, forteller Minala, jeg trodde nok at det kom til å bli litt kjedelig. Men det ble det ikke.
– Når vi kom inn i prosjektet, ble vi helt med, forteller Henriette. Siden det ikke var noen regler, begynte vi plutselig å komme på helt egne ideer på hvordan vi kunne gjøre ting.
Ble dere mer kreative av at det ikke var regler?
– Ja! Svarer begge.
Minala og Henriette laget tre kunstverk sammen, og arbeidene har blitt døpt Glede, Utbrudd og Tristhet.
Visste dere noe om abstrakt kunst fra før?
Jentene rister på hodet.
– Nei, ikke så mye, sier Minala. Litt. Men nå vet vi jo mye mer!
Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen DNB.
Kommentarer