Ingen noter og ingen avtaler

Frankfurt, Alte Oper; På scenen står kun et flygel og slagverk. Publikum – over 2000 i tallet – sitter ytterst i stolsetene i påvente av det som skal skje. Pianist Michael Wollny er velkjent for det tyske publikummet, mens orkesteret fra Halden fortsatt er ukjent for de fleste.

Ensemblet entrer scenen og stemningen i Alte Opers storstue er nærmest til å ta og føle på. Hvordan skal de starte? Hvem begynner? Sanntidsmusikk handler nettopp om det; ingen noter og ingen avtaler gjort i forkant. Musikk skapt i øyeblikket og improvisert frem på klassiske premisser. Plutselig trer en av musikerne frem, og setter treffsikkert an de første tonene. Med ett befinner publikum seg i ensemblets trolske musikalske univers.

Reisen har begynt og det trylles og trolles med Debussy i tankene. Musikken tar den retningen den selv vil. Når det store rommet motvillig slipper taket i klangen fra siste tone, reiser 2000 mennesker seg i stående ovasjoner og endeløs applaus. Publikums dom er ubetinget suksess – og ensemblet fra Halden har vunnet 2000 nye fans.

”Dette var helt magisk”!

Det Norske Blåseensembles direktør, Geir Rebbestad, stråler etter konserten. Han forteller om en endringsdyktig organisasjon, målbevisst satsning og troen på at det de holder på med er unikt, som oppskriften på ensemblets suksess.

– For et år siden fikk vi en forespørsel om å spille med Michael Wollny i Leipzig. Vi kastet oss over muligheten og ryddet kalenderen – og fikk det til. Etter dette begynte snøballen å rulle for alvor, med konserten i Alte Oper som en stor milepæl. 2000 mennesker i salen som kommer for å høre Wollny og oss er kjempestort, sier Rebbestad stolt.

– Dette var en stor opplevelse for meg også, kvitterer Wollny. Han forteller at han setter stor pris på samarbeidet med Det Norske Blåseensemble og deres kurator i sanntidsmusikk, Geir Lysne.

Og det vellykkede samarbeidet fortsetter med neste konsertarena Rolf-Liebermann-Studio (NDR) i Hamburg og to utsolgte konserter i november.

Skrekkblandet fryd

Klarinettist Roar Aarum synes det var stort å spille for så mange, og mente dette måtte være det største publikummet ensemblet noen gang har spilt for på en innendørs arena.

– Jeg hadde en skrekkblandet fryd og et sug i magen da vi entret scenen. Det var virkelig en magisk opplevelse, avslutter Aarum.

Om Musikfest

Den årlige Festivalen Musikfest arrangeres i Alte Oper og har et nytt tema hvert år. Årets tema er Debussys «Faunens ettermiddag». Anerkjente orkester fra hele Europa inviteres og i år har blant annet London Symphony Orchestra og Ensemble Modern vært gjester ved festivalen, der de har fremført sine versjoner av Faunen.

Pressemelding fra Det Norske Blåseensemble.

Kommentarer

kommentarer